Etichete

, , ,

Săvârşisem cea mai bună faptă din viaţa mea, salvasem viaţa unui bătrân de pe palier căruia îi luase foc bucătăria şi  eram internat la spital, ca să-mi vindec micile arsuri de pe mâna cu care îl extrăsesem pe nefericit din flăcări. În salon cu mine, mai era un tânăr foarte ars, bandajat mai peste tot, nu i se vedeau decât ochii albaştri, ca două străfulgerări azurii de sub un imens troian de zăpadă şi care, spre fericirea mea, vorbea mai tot timpul, aşa că nu mă plictiseam deloc.

– Domnule, şi-a început el povestea, eu sunt din satul Fucuşeni, departe de aici, situat undeva, pe malul Buzăului, şi am avut un teribil accident atomic, la noul meu cazan de rachiu pe bază de uraniu activ. Iradiat nu sunt, m-au măsurat ăştia, dar ars, cât cuprinde. Să vezi cum a fost…

Spovedania lui m-a surprins încă de la primele vorbe şi, în calitatea mea de reporter la un tabloid de top, am ciulit imediat urechile.

– În primăvară, la noi a bătut vreo trei zile un vânt foarte ciudat, domnule, fiindcă vântul acela sufla nu lateral, ci de  jos în sus, comedie mare, femeile nu mai ieşea din casă decât cu pantaloni, nu s-a mai văzut aşa ceva până atunci şi ne temeam să nu se producă vreo schimbare catastrofală în natură, ceea ce s-a şi întâmplat.  Când să dea livezile noastre în rod, altă bazaconie, şi mai mare, toţi pomii fructiferi au făcut prune, şi cireşii, şi vişinii, şi merii, şi perii, şi gutuii, toţi, domnule, aveau prune pe crengi, prune şi numai prune.

– Nu se poate!, am sărit. Chiar toţi?

– Ei, nu chiar toţi, este unul în sat care a venit din Italia cu trei puieţi de măslin, i-a sădit, s-au prins, iarna îi acoperă în solar, le face focul, mă rog, rodesc, şi numai ăştia n-au făcut prune…În rest toţi, până şi un salcâm a făcut prune, dar numai unul, domnule…

– Astea-s poveşti, tinere, cum naiba să facă salcâmul prune? Mai ştiu eu una cu plopii şi perele, dar nici chiar aşa…

– Cum să fie poveşti? Uită-te la mine, vezi cât de ars sunt? Din cauza lor am ajuns aşa, din cauza prunelor! Dar, să continuăm! Se estima o producţie record, iar cele două cazane de ţuică amenajate la marginea satului erau mici, vechi şi n-aveau cum să facă faţă la atâta prunet. Şi atunci mi-a venit ideea. Aveam, de vreo 15 ani, oleacă de uraniu, adus de un văr de-al nevestei, direct de la Cernobîl, pe unde fusese el, în schimb de experienţă. Îl ţinusem îngropat sub o şură şi m-am gândit că e momentul să-l folosesc. Cu ajutorul vărului nevestei, care lucrase şi la Institutul Atomic de la Măgurele, am amenajat un cazan atomic, cu două reactoare, cu o capacitate de 1000 de litri de rachiu pe secundă. Era vorba despre o distilare aproape instantanee, cu minim de energie şi cu randament maxim…

– Cum aş putea să cred aşa ceva?

– Uită-te la mine şi ai să crezi!, mi-a repezit iritat, continuând. Accidentul s-a produs în timpul probelor de la primul reactor de rachiu. Când vărul nevestei a procesat prima reacţie în lanţ, alambicul principal a sărit în aer şi apa atomică m-a împroşcat pe tot corpul, ocolindu-mi totuşi zonele intime. Pe urmă, a venit salvarea şi iată-mă aici, cu dumneata, la secţia arşi….

– Nu pot să cred că ai scăpat nevătămat de radiaţii…

– Ba, bine că nu… Şi ştiu şi de ce. Imediat după producerea accidentului, vărul nevestei şi alţii au văzut deasupra reactoarelor trei farfurii zburătoarea, erau extratereştrii, veniseră la Fucuşeni, ca şi la Fucushima, să anuleze iradierea… Pe urmă,  domnule, eu sunt un mare băutor de rachiu, şi, după câte ştiu, alcoolul protejează.

Am profitat de faptul că omul adormise povestind şi am fugit spre cabinetul medicului, să-l iscodesc despre incredibila poveste a colegului de salon. Doctorul a râs sănătos şi mi-a zis:

– Are multă imaginaţie omul cu cazanul atomic… De fapt, el este din oraş, a încercat să facă rachiu, la bloc,  în bucătărie, i-a sărit instalaţia în aer şi s-a ars. Asta-i tot.

Eram convins că medicul a luat-o razna şi că minte cu neruşinare, m-am externat imediat şi am ţâşnit spre redacţie, ca să-mi scriu articolul bombă: „Cazanul atomic din Fucuşeni”

Ion Manea

 

 

 

 

